Workshopen börjar med en musikalisk presentation av mitt instrument – marimba – och mig. Efter det får deltagarna måla till ett längre stycke. Idén här är att ”måla det du hör” – att låta musiken gå in genom öronen och ut i handen – mer än att bestämma i förväg ”det här ska jag måla”. Bilderna blir sen underlag för ett samtal om musiken och hur eleverna har tolkat den i bild.
Att använda bildskapande på det här sättet gör det lättare att lyssna. Det kan också göra det lättare att komma ihåg av musiken efteråt. Bilderna blir ett minne av det hörda som ger en naturlig ingång till att prata om musiken och att sätta ord på sina upplevelser gör det mer begripligt vad en har varit med om. Genom att prata om konkreta konstnärliga val (vad hörde du i musiken när du målade den figuren? passade färgen till musiken? på vilket sätt?) hoppas jag kunna öppna upp och ge ord för mer nyanserade omdömen än ”det var dåligt för jag förstod ingenting” eller ”det var väl bra”.