Miram Aïda är en musikalisk utforskare och med rötterna i afro-jazz och akustisk bossa-nova söker hon alltid nya utmanningar. Hon har prisbelönats vid såväl Manifest- som Folk- & världsmusikgalan och är en krönikör och radioprofil i P2. Men alla som sett henne live vet att hon är en självlysande artist och förväntningarna var höga när hon meddelade att hon skulle släppa en platta enbart bestående av musik av David Bowie. Reslutatatet är enastående med enbart akustiska instrument och ett par av titlarna på portugisiska översatta av artisten och skådespelaren Seu Jorge. Nöjesguiden skrev:
'I det känsligt tolkade titelspåret och ännu mer i lågmäld men suggestiv tolkning av en jazzlåt som This is Not America med Fredrik Kronkvist på sopransaxofon hittar hon hem helt.' Lyssna in dig
här. Miriam har just återkommit från
Dublin Bowie Festival där fans från hela världen samlas och hyllar rocklegenden. Under festivalen gjorde hon även ett liveradiogig på RTÉ, lyssna
här:
Flamencofredag på Pygméteatern har blivit en institution för gamla och nya 'aficionados' och är en bot för frusna vinterhjärtan. Säsongspremiären är den 22 februari där bland andra gitarristerna
Robert 'Robi' Svärd och
Afra Rubino omger sig med Nordens absoluta toppnamn såsom dansaren
Ann Sehlstedt, violinisten
Sara Nilsson och slagverkaren
Valter Kinbom. I husbandet syns världens kanske nordligaste flamencosångare
Anna Murtola, gitarristen
Per Lenner och dansaren, innovatören och nyckelpersonen
Pia del Norte. Biljetterna kommer att gå åt fort så skynda dig att försäkra dig om en
här:
Det finns en särskild slags musiker där instrumentet tycks vara en organisk del av kroppen men där man också har en förmåga att kommunicera med så små gester att lyssningen närmast blir en meditation. Basisten
Björn Meyer är en sådan musiker och just nu är det den schweiziska publiken som får höra honom solo . Hans trio
Bazar Blå (där även
Johan Hedin och
Fredrik Gille medverkar) spelade däremot just i Stockholm och fortsätter på en kort turné där Köpenhamn 7/1 och Malmö 8/1 ingår, mer info
här: Tills vidare så kan du lyssna på Meyers soloprojekt
här: Karl Ackerman i All about jazz gav albumet 4,5 stjärnor av 5 och skrev:
'The album is often stunningly beautiful; bittersweet tones and deeply affecting melodies brought to life with Meyer's unique guitar-like use of the bass. Highly recommended.'
Oscar Danielson är singer-songwritern som har sin eget sätt att förhålla sig till 'personlighet'. Med en värme, lyrisk udd och underfundighet kommunicerar han med sin sin publik som bokstavligen är i alla åldrar. Med albumet Det kostar på att vara barn vann han en grammis för Årets barnskiva 2012. Och med vårens turné i Danmark, Norge och Sverige är det med en ny singel ("Jag kommer att träffa någon ikväll", släpps 8/2) i ryggen. Nytt album kommer i höst. Turnédatum hittar du
här:
Att
Kaja den 1 mars släpper nytt album är en händelse vi verkligen ser fram emot och du kan smyglyssna på en singel
här: Fem år efter senaste albumet Tre Trappor Upp kommer
Origo - En hyllning till livet och döden, resan och evigheten. Kaja, som nyligen fyllt tonåring, låter här sin särpräglade och personliga musik få rymma ett brett spektrum av känslouttryck i en kreativ mix av olika influenser. Rötterna i klezmer och annan östeuropeisk folkmusik finns fortfarande där men grenarna sträcker sig allt vidare. På nya albumet låter sig Kaja influeras av pop, afro och electronica. Allt i ett utvidgat filmiskt ’kammarsound of Kaja’. Man inleder med fem spelningar i samband med släppet men det lär bli många fler tillfällen. Kolla in datum och platas
här:
Efter en konsert med
Symbio, duon där
Johannes Geworkian-Hellman på vevlira och
Lars Öjeberget accordeon bygger instrumentala ljudvärldar med ytterst försiktig elektroniska inslag, så diskuterade vi vad det är som är så speciellt med svänget, . Vi kom fram till att det handlar om "häng" en kombination av tröghet och framåtrörelse som gör att det är helt omöjligt att sitta still. Vi vet att denna duo kommer att gå hur långt som helst och man har redan turnérat en hel del internationellt. Och vi hoppas att senaste recensionen av albumet
Rising i tyska
In Music skall ge en puff. Fem stjärnor av fem och med hjälp av lite skoltyska tolkar vi det så att 'blandingen av minimalism folkmusiken och elektronik skapar ett hypnotiskt och atmosfäriskt sound som måste höras.' Bedöm själva
här:
Valerie Solanas S.C.U.M.-manifest är ett av de centrala och mest provokativa feministiska litterära verken i litteraturhistorien. Vi kan också konstatera att fullängdsversionen av Christopher Elghs opera Valerie's Voice framförd av elgitarrkvartetten Krock och sopranen Pauline Pfeiffer är en helt unik händelse som alla som är intresserad av scenkonst i framkant inte får missa. En sångerska och centralgestalt som håller förställningen i ett järngrepp, elektronik, fyra elgitarrer och ett högoktanigt libretto! Föreställningen spelar 28 februari - 3 mars på Bastionen i malmö, info och biljetter
här: Stockholmsdatumen är inte spikade men vi återkommer med information i kommande nyhetsmail.