Hur kommer det sig att du började jobba i musikbranschen och blev manager?
– Det var nog i tonåren då jag började intressera mig för musikbranschen. Det mesta man hörde om musikmanagement då när jag var ung, var att ”det finns ingen att lita på i musikbranschen, man ska förbereda sig på att bli lurad för att alla luras hela tiden”.
I vår familj har vi vuxit upp med jättemycket musik och varit omringade av den hela tiden. Mina föräldrar och syskon som är jätte musikintresserade har sjungit och spelat och uppträtt – så det har funnits med naturligt – men jag har aldrig haft såna ambitioner, att själv stå på scen.
I slutet av gymnasiet kom jag in på en utbildning i Hultsfred, som precis hade startat och hette Music Management. Under utbildningen blev jag introducerad till management och vi fick träffa Hultsfredsfestivals-gänget och lära känna branschen på riktigt – inte genom media eller genom vad folk som lyssnade på musik tyckte och trodde. Då insåg jag att det inte fanns så många managers i Sverige. De som var störst då var typ Petri H. Lundén och Marie Dimberg. Jag hade som ambition att någon dag få jobba med någon av dem. Sen krigade jag mig fram. Jag tog alla möjliga jobb och jobbade på många olika ställen samtidigt; jag fick jobb på livebolag, på radio, på turné, på ett skivbolag och hade till att börja med ingen koll på hur det funkade men lärde mig av extremt bra kollegor.
Sen hörde Marie Dimberg av sig för att hon behövde en assistent. Jag hoppade på det direkt. Det var som en dröm. Det var helt självklart. Jag jobbade där i 6-7 år och sen kände jag att jag var ganska klar med branschen och slutade. Det var inte lätt, då jag trivdes bra på mitt jobb, men allt gick i ett just då och det blev för mycket av branschen helt enkelt. Jag tog en välbehövlig paus och efter ett tag blev jag peppad av de artisterna som jag jobbat med sen flera år tillbaka och började jobba med dem igen.
Jag hade ingen tydlig plan när jag gav mig in i musikvärlden, mest en dröm om att jag skulle vilja göra det här och det blev så på vägen. Men jag hade hela tiden målet i sikte, att jag vill jobba med management, och på vägen dit få lite bättre koll på hur branschen funkar. Jag har inte jobbat på förlag men de flesta andra större delarna i branschen har jag jobbat med. Jag har alltid tyckt att det är en spännande värld och det tycker jag fortfarande. Jag tycker om att jobba med människor. Det får man göra väldigt mycket på ett härligt sätt i musikbranschen. Ibland ohärligt, men oftast härligt.
Du nämnde det här med Music Management i Hultsfred och visst kommer du från första årskullen på utbildningen? Ja, precis. Vi är några stycken som fortfarande är kvar i branschen. Det var väldigt kul och lärorikt. Det ploppade upp fler av den typen av utbildningar några år efter att vi hade börjat.
Hur jobbar egentligen ett bra management enligt dig? – Det är väldigt olika – ett bra management anpassar sitt arbete utifrån klientens eller artistens behov och därför kan det se väldigt olika ut. Så det är svårt att svara på, men jag tror att ett bra management är väldigt lyhört och har koll på hur musikbranschen fungerar och håller sig uppdaterad på den senaste utvecklingen i branschen. Det gäller att hänga med, men inte glömma bort vad det är man själv tycker är bra och rimligt för ens egna artister eller band, låtskrivare och producenter.
Och for the record – vilka artister jobbar du med just nu? – Jag representerar Familjen, som också heter Johan T Karlsson; Agnes, Ninsun Poli, Kriget och Petra Marklund.
Fett. Jobbar du själv? – Ja, jag jobbar själv för det mesta. Jag har tagit in en person nu som hjälper mig lite grann men jag jobbar mest själv tillsammans med dem som jag representerar.
Du jobbar ju både i Sverige och internationellt med de här akterna – ser du några skillnader i managementkultur i andra länder jämfört med lilla Sverige? – Jag tycker inte att det är så tydligt att ”i England jobbar managers såhär” eller ”i Belgien jobbar dom såhär” eller ”i Tyskland såhär” utan det är verkligen som jag sa innan att det är så extremt olika beroende på klienten och vem som är managern och vad den tycker om bäst eller är bäst på. En del är till exempel bra på att förhandla men dom är inte med i den kreativa processen, medans andra är svingrymma i den kreativa processen men tar in hjälp när det ska förhandlas.
Hur tycker du att det ser ut för management bolag i Sverige? Ser du några trender eller en tydlig utveckling åt nåt håll? Har det blivit fler bolag? – Alltså ja, det har blivit fler sen jag började drömma om att hålla på med det här, absolut. Nu finns det ju jättemånga management tycker jag men det kan också bero på att jag har mer koll nu än vad jag hade då när jag började. Det fanns nog många fler än bara Marie och Petri men de var i min värld de mest etablerade då. Vi har en organisation som heter Music Managers Forum här i Sverige som är en del av ett större management-nätverk internationellt. Bara där har vi närmare 50 medlemmar just nu. Jag tycker att det finns många för det här lilla landet men å andra sidan gör ju det här lilla landet väldigt mycket musik, haha, så det behövs väl antar jag.
Saknar du nåt strukturellt – borde det finnas till exempel mer stöd för managementbolag? – Nu när vi har kommit igång aktivt med MMF så tycker jag ju verkligen att det är en viktig organisation som sammanför och som satsar på utveckling och kompetensutveckling av managers i Sverige. MMF är en aktör att räkna med precis som andra intresseorganisationer i musikbranschen. Det borde verkligen finnas mer stöd för en så viktig stöttande organisation. Just nu jobbar alla vi som sitter i styrelsen ideellt med organisationen och håller på för fullt med att lokalisera oss och se var det finns möjligheter till samarbeten och utvecklingspotential. Jag tror verkligen på MMF som stödstruktur. Så småningom om vi kan anställa någon som jobbar med organisationen som administratör eller kanslichef, då kommer det finnas mycket som MMF kan göra för de olika managementbolagen i Sverige – både lokalt men även i samarbete med våra internationella intresseorganisationer. Det är jag hoppfull inför och har förväntningar på. Annars det som underlättar för artisterna underlättar ju även för oss. Att alla gör sitt jobb. Egentligen. Om alla aktörer verkligen skulle göra det dom ska göra – det skulle underlätta…haha
Haha! Syftar du på nåt särskilt? – Nej men det är som med allt annat – när allt flyter på och alla gör det de ska göra, som de har sagt att de ska göra, då brukar det vara supertrevligt och enkelt och bra. Jag tror nog på ”mindre snack och mer verkstad”. Det skulle vi alla må bra av.
Bra slutkläm! Eller finns det nåt som du skulle vilja adda? – Jag skulle vilja uppmana fler managers att gå med i MMF Sweden. Om det finns managers därute som vill komma in i ett sammanhang och utvecklas eller få mer stöd, kan de höra av sig till MMF Sweden. Det är verkligen bra.
Har ni en hemsida? – Vi har ingen hemsida än men vi har en mailadress info@mmfsweden.com och ett instagramkonto som heter mmfsweden. Just nu representerar majoriteten av våra medlemmar artister inom populärmusik – vi jobbar på att nå ut till fler och bredare musikmässigt. Bara vi som är med nu representerar flera hundratals kreatörer. Ju fler vi är desto starkare blir vår röst.